Remainly - Parterapi Online - Logotyp

De 5 bästa sätten att komma över otrohet

De flesta tror att de vet hur de skulle agera om de fick veta att deras partner varit otrogen. Men det är inte förrän otrohet drabbar dig, som du inser hur oförutsägbara dina känslor kan vara. Så hur går man vidare? Hur kommer man över otrohet?

1. Acceptera dina känslor men hämnas inte

Det är normalt att ha en massa negativa känslor när du precis upptäckt att du drabbats av otrohet. Allt från chock, ilska och rädsla till smärta, ångest och förvirring är något som de flesta kommer att känna i olika grader. Dessa känslor försvinner inte på en gång, även om du bestämt dig för att förlåta din partner.

För den som drabbas av otrohet kan det vara lätt att i vredesmod vilja straffa sin partner, till exempel genom att berätta för nära och kära om vad som hänt. Eller ännu värre, hänga ut sin partner på sociala medier. Men det bästa är att hålla huvudet kallt och inte yppa detaljer om otroheten för familj, barn, släkt och vänner.


Ledsen kvinna pratar med sin man om otrohet | Remainly.se

2. Försök ta hand om dig själv

Det är vanligt att den som upplever otrohet får besvärliga kroppsliga reaktioner. Det kan vara allt från illamående, koncentrationssvårigheter och aptitlöshet till mag- och sömnproblem. Försök därför att äta hälsosamt. Förbered gärna flera måltider på en gång. Upprätthåll dina vardagsrutiner. Träna regelbundet. Drick mycket vatten. Och gå och lägg dig i tid.

När hjärtat vägrar sluta slå snabbt och hårt, är det viktigt att andas. Det kan låta banalt, men forskning visar att andningen är intimt kopplad till våra känslor. Att kontrollera sin andning är därför oerhört viktigt. Välj en andningsövning som passar just dig. Till exempel kan du räkna ner från etthundra, samtidigt som du djupt och långsamt andas in genom näsan och ut genom munnen.

3. Ta reda på fakta, men undvik att skuldbelägga

När man råkat för otrohet är det fullständigt normalt att vilja ta reda exakt vad som hänt. Din partner kommer kanske inte vilja lägga alla korten på bordet direkt. Därför kan det ta tid att få en klar bild av alla detaljer. En parterapeut kan på ett neutralt sätt räta ut de frågetecken du har, och hjälpa er undvika att ni hela tiden hamnar i destruktiva bråk.

Det är viktigt att du inte låter ansvaret för att din partner var otrogen ligga hos dig. Att klandra dig själv - eller din partner eller någon annan för den delen - hjälper dig inte. Låt även bli att ta på dig offerkoftan och tycka synd om dig själv. Ta lärdom av vad som hänt, lev i nuet och försök tänk positivt på framtiden. Du kan ta dig igenom det här, men du behöver kanske hjälp längs vägen.


Kvinna skriver om sina tankar om otrohet | Remainly.se

4. Skriv ner dina tankar

När tankarna far runt som en virvelvind i skallen kan det hjälpa att skriva ned vad du känner. Du kommer att bli förvånad över hur något så enkelt kan hjälpa dig att organisera alla dina jobbiga tankar. När vi skrivit ner dem, blir orosmomenten färre och inte lika farliga som vi trodde. 
Du kommer dessutom bli lugn av sitta ner och låta hjärnan arbeta metodiskt.

Det blir även lättare att använda det du skrivit som en minneslapp om du tar hjälp av parterapi. För många är det lättare att i lugn och ro skriva ner vad man känner, jämfört med att i realtid diskutera det muntligt med sin otrogna partner, som kanske kommer att komma med invändningar mot vad du säger. Kom ihåg, du har rätten till din egen åsikt om vad som hänt. Låt inte din partner försöka påverka dina känslor. Detta kan dessutom leda till nya destruktiva bråk som inte hjälper dig i läkandeprocessen.

5. Undvik dålig kommunikation

Dålig kommunikation är vanligt förekommande i relationer som drabbats av otrohet. Ofta är situationen som en krutdurk. Därför kan det vara skönt att låta en neutral tredje part hålla i samtalet. Parterapi kan ske snabbt och enkelt online. Ni kan till exempel prata om vad som ledde till att otroheten uppstod, diskutera vad du och din partner lärt er av otrohetsaffären samt komma fram till vad som krävs för att få tillbaka tilliten.

Så fungerar parterapi

Parterapi har ett övergripande mål: att förbättra relationen mellan dig och din partner. Parterapi kan bestå av att ni försöker förstå varför din partner var otrogen. Ett annat moment kan vara att utforska vilken roll ni både spelat i otroheten, och hur otroheten påverkat både ditt och din partners liv. Parterapeuten kan även försöka hjälpa er identifiera när, hur och varför er relation slutade att fungera. Ni kommer dessutom att få råd kring hur ni undviker dålig kommunikation. Ett viktig del är att ge er verktyg för att kunna bygga upp en känsla av tillit, och sedan gemensamt bestämma vad som måste ske för att relationen ska överleva, och dessutom förbättras. Läs mer om parterapi online här.

Fler artiklar om relationer

Alla priser är per par. Prova kostnadsfritt i 7 dagar.